Olej tłoczony na zimno

 

Coraz więcej znanych z telewizji osób i celebrytów, zachęca do stosowania oleju kokosowego, ponieważ wiele badań naukowych potwierdza, że zawiera on mnóstwo witamin i cennych dla naszego organizmu składników odżywczych.

Jaki rodzaj oleju kokosowego stosować?

olej kokosowy nierafinowany zimnotłoczonyNa półkach sklepowych znajdziemy bardzo dużo olejów, które mają lepszą bądź gorszą jakość. Oczywiści najlepsze będą oleje, które nie zostały poddane procesowi rafinacji, gdyż będą zawierać wszystkie niezbędne składniki odżywcze, witaminy i minerały. Ponadto rafinacja powoduje, że olej staje się bezzapachowy i przybiera biały kolor. W sklepach znajdziemy oleje słonecznikowe, rzepakowe, lniane czy z pestek dyni, ale najlepszy będzie olej kokosowy nierafinowany zimnotłoczony. Jego cechą charakterystyczną, którą można poznać z zamkniętymi oczami jest wyczuwalny zapach oraz smak kokosa. Ta cecha może być zaletą, gdyż sprawdzi się w wielu daniach na słodko. Jednak trzeba pamiętać, że olej nierafinowany nie może być używany do smażenia czy pieczenia, ponieważ jego temperatura dymienia jest bardzo niska. Po jej przekroczeniu olej zaczyna się palić i wytwarzają się niebezpieczne dla zdrowia substancje rakotwórcze. Do smażenia idealnie się nada olej kokosowy rafinowany, który także dostaniemy w sklepach. Zastosowanie oleju kokosowego nierafinowanego w kuchni może nie jest zbyt szerokie, bo możemy go spożywać wyłącznie na surowo, czyli dodawać do sałatek, smoothie czy do gotowych dań, ale za to na wiele sposobów można z niego korzystać w pielęgnacji skóry.

Przy wyborze oleju stosowane w kuchni, trzeba przede wszystkim zwracać uwagę na ich zastosowanie. Rafinowane mają wysoką temperaturę dymienia, zatem nadają się do smażenia, natomiast nierafinowane są bardzo wrażliwe na wysokie temperatury i mogą być spożywane wyłącznie na surowo.